Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Eksploatacja auta – jak oszczędzić nie tylko na paliwie

Napisany przez lh, dnia 2016-12-15 13:15:12

Jeśli często wymieniasz koło dwumasowe w swoim aucie to znak, że czas na zmianę stylu jazdy. W zdecydowanej większości przypadków to właśnie złe nawyki kierowcy odpowiadają za skrócenie żywotności jednej z najdroższych części w samochodzie tzw. dwumasy.

Po co jest koło dwumasowe?

Zamachowe koła dwumasowe stosowane są we współczesnych samochodach, zarówno tych z silnikami diesla, jak i w „benzynowcach”. Ich zadaniem jest tłumienie drgań silnika i ograniczenie awarii w obrębie skrzyni biegów. Obecności „dwumasy” zawdzięczamy płynną, komfortową (bez szarpania) i możliwie cichą jazdę. To rozwiązanie przynosi też pewne oszczędności w zużyciu paliwa.


Przyspieszona eksploatacja koła dwumasowego, a nasze nawyki

Przebieg auta, przy którym należy wymienić zużyte koło dwumasowe waha się pomiędzy 1600 a 2000 km. Wcześniejsze wyeksploatowanie tej części pojazdu ma swoją przyczynę głównie w niedbałym stylu jazdy.

Wśród najpopularniejszych nawyków prowadzących do przyspieszonej wymiany dwumasy znajdują się m.in. uruchamianie i gaszenie silnika bez wciśniętego sprzęgła, niepełne wciskanie sprzęgła przy zmianie biegów lub ciągła jazda na półsprzęgle.

Do szybkiego zużycia koła dwumasowego prowadzi też częsta jazda na wysokich obrotach, ruszanie z drugiego biegu lub na zaciągniętym hamulcu ręcznym, dodawanie gazu przy wciśniętym sprzęgle, czy nadmierne obciążenie pojazdu ładunkiem (np. przyczepami o zbyt dużej masie).

Kiedy wymienić koło dwumasowe?

Gdy przebieg auta zbliża się do wartości 160 000 km lub wcześniej (przy nieprawidłowym użytkowaniu auta) mogą pojawić się niepokojące objawy zużycia dwumasy. Do nich należą m.in. stukanie i hałas dobiegający z silnika lub szumy w skrzyni biegów, szarpanie przy ruszaniu, brak przyspieszenia przy wciskaniu pedału gazu, drgania silnika przy pracy na tzw. „luzie”, trudności przy zmianie biegów, nierównomierna praca silnika, itp.

Koszty wymiany koła dwumasowego

Wymiana dwumasy wiąże się z pokaźnym wydatkiem. Nowa część może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Cena uzależniona jest od modelu samochodu. Kilkaset złotych pochłonie też usługa mechanika samochodowego.

Drugą, znacznie tańszą opcją jest regeneracja kół dwumasowych, czyli naprawa zużytego podzespołu. Najczęściej regeneracji poddaje się koło dwumasowe wymontowane z własnego auta. Jeśli jednak uległo ono trwałemu uszkodzeniu (np. pęknięciu), można zakupić zregenerowaną część pochodzącą z innego pojazdu.

Decydując się na montaż części regenerowanych warto zwrócić uwagę na gwarancje udzielane przez dany zakład. Jeśli zyskujemy wyłącznie gwarancję rozruchową, nie mamy nawet minimalnej pewności, co do okresu dalszego użytkowania dwumasy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z serwisów udzielających rocznej lub dwuletniej gwarancji na swoje produkty.



 

Użyte tagi: koło dwumasowe, motoryzacja, samochody, eksploatacja aut, regeneracja kół dwumasowych, regeneracja kół, lh

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2019 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.