Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Grywalizacja w Twojej firmie czyli w co się bawić w pracy?

Napisany przez white, dnia 2019-12-05 12:35:05

Polacy spędzają w pracy każdego miesiąca średnio 160 godzin. Dla zobrazowania to tak, jakby każdy pracownik przeprowadził się do firmy na tydzień. Jakie zatem podjąć działania, które sprawią, że podwładni będą się czuli komfortowo i nie stracą zaangażowania, przy jednoczesnej realizacji swoich obowiązków na zadowalającym poziomie? Coraz częściej w tym celu firmy wprowadzają grywalizację.

Co to jest grywalizacja?

Pojęcie grywalizacji (zwanej także gamifikacją), pojawiło się w biznesie roku 2007. Można nią nazwać różnorodne techniki motywacyjne, wykorzystujące motywy z gier komputerowych oraz fabularnych. Nadrzędnym celem jest podniesienie zaangażowania pracowników w codziennych, (najczęściej) powtarzających się i monotonnych czynnościach służbowych. Sposobem na osiągnięcie sukcesu jest przedstawienie ich i zastosowanie w taki sposób, by stanowiły atrakcyjne wyzwania, a nie stały przykrą koniecznością, którą należy spełnić. Najistotniejszy jest mechanizm opierający się na nagradzaniu oraz na naturalnej ludzkiej chęci do współzawodnictwa.

Może się wydawać, że taka metoda motywacji pracowników, jest wymysłem współczesnego świata, stworzonym ze względu na dynamicznie rozwijające korporacje. Fakty pokazują jednak, że zastosowanie rywalizacji w organizacji odbywało się już w PRL – u. Co prawda różnił się nieco system nagród – osobom wyróżniającym się lub osiągającym najlepsze wyniki, przyznawany był tytuł przodownika pracy. W okresie wschodzącego kapitalizmu na popularności zyskały systemy lojalnościowe. Ich celem było mobilizowanie konsumentów do dokonania zakupu. Sprzedaż zwiększana była poprzez motywowanie konsumentów do osiągania kolejnych poziomów. Największą popularność jednak grywalizacja zyskała gdy spotkała się z zainteresowaniem programistów oraz specjalistów od zarządzania. Grywalizacja może obejmować podwładnych na każdym szczeblu i stanowisku - niezależnie od statusu zawodowego oraz doświadczenia.

 

 

Warunki grywalizacji

Nie każdy rodzaj rywalizacji między podwładnymi od razu staje się motywacyjnym narzędziem. Właściwie przemyślana i odpowiednio zaplanowana grywalizacja, musi spełniać stricte określone zasady. Najważniejszym aspektem jest współzawodnictwo. W pewnych okolicznościach najprawdopodobniej w każdym człowieku obudzi się poczucie przynależności do grupy czy chęć bycia liderem. Istnieje również wysokie prawdopodobieństwo wytworzenia się specyficznej więzi z grupą, powstałą w wyniku współdzielenia zainteresowań oraz dążenia do wspólnie wyznaczonego celu. Kolejnym aspektem dającym oczekiwane efekty jest opracowanie fabuły. To ważne o tyle, iż to właśnie na jej podstawie oparta zostanie cała zabawa. Identyfikowanie się pracowników z określoną historią zwiększa zaangażowanie z ich strony. Ważny jest również rozbudowany system poziomów trudności, odznak nagród czy rankingów – bodziec, który przyczyni się do większej pomysłowości oraz zaangażowania uczestników. Koronnym elementem dla systemu gamifikacyjnego jest przekształcenie wykonywanych każdego dnia obowiązków zawodowych w zabawę. Dlatego istotne jest zastosowanie efektu zapomnienia oraz zapewnienia oderwania się od zwykłej, pracowniczej rzeczywistości.

 

 

Grywalizacja krok po kroku

Przed dokonaniem wdrożenia tego rodzaju systemu, konieczne jest wcześniejsze dokładne przemyślenie strategii działania. W ogólnym założeniu proces wdrożenia grywalizacji nie jest złożony. Bardziej skomplikowane jest osiągnięcie założonych efektów. Dlatego tak ważne jest zadbanie o pewne warunki:

  • Dokładne sprecyzowanie nadrzędnego celu biznesowego oraz odpowiedzenie sobie na zasadnicze pytanie: „W jakim celu firma wdraża właśnie takiego rodzaju rozwiązania?”. 
  • By właściwie skomponować narzędzia motywacyjne, konieczne jest zapoznanie się z potrzebami osób, które docelowo będą z nich korzystać. Co jest dla nich istotne? Jaka forma najlepiej do nich przemówi? 
  • Wskazanie przykładów zachowań, które wśród pracowników są pożądane, a które należy wykluczyć. Wiedza ta przyczyni się do dostosowania fabuły oraz scenariusza, do konkretnych sytuacji. 
  • Grywalizacja nie będzie miała sensu, jeśli nie zostaną ustalone konkretne zasady. Pracownicy muszą być dobrze zaznajomieni z regułami gry. Obowiązkiem jest, by jej zasady były proste, jasne i klarowne dla wszystkich uczestników. 
  • Monitoring i kontrola rozgrywki powinny być prowadzone cały czas. Przydatne w tym zadaniu będą opinie i uwagi uczestników. 
  • Czytelne i atrakcyjne zaprezentowanie systemu nagród. Pracownicy, którzy nie będą wiedzieli co mogą otrzymać w zamian, szybko się zniechęcą. Wówczas uczestnictwo w jakichkolwiek grach, nie będzie dla nich ciekawe i interesujące.  
  • Najczęstszymi błędami w procesie implementacji grywalizacji w firmach, są zawiłe i skomplikowane zasady gry. Często spotykany jest również brak atrakcyjnego systemu nagradzania oraz początkowo źle zdefiniowane cele. Podczas tworzenia systemu należy pamiętać o tym, że jest on realizowany dla pracownika – dlatego musi spełniać jego potrzeby i oczekiwania.

Grywalizacja w praktyce

Dla przykładu, platforma grywalizacyjna posiada jasno określone misje, które pracownicy muszą zrealizować, by otrzymać nagrodę. Zadania pochodzą z różnych dziedzin m.in. biznes, jakość czy szkolenia i posiadają krótką, nieskomplikowaną formę. Za sukcesywne zakończenie misji przydzielane są odznaki, (tzw. badge). Mogą one mieć różnorodną formę, natomiast jej wskazanie jest uzależnione od indywidualnych preferencji firmy. Według przyjętych norm działania gamifikacji, w firmie tworzone są także tabele liderów oraz rankingi pracowników. Taka forma zapewnia bieżącą kontrolę wyników rywalizacji.

Z kolei opracowany system nagród jest bardzo rozbudowany – zawarty w nim jest katalog niemal trzydziestu różnych wersji do wyboru. Ciekawą koncepcją może być wydawanie uczestnikom nagród jako kupony rabatowe lub w formie wolnego dnia od pracy.

Istotna jest także wewnętrzna komunikacja, ponieważ gracze poprzez wykorzystanie dedykowanych narzędzi mogą swobodnie wymieniać między sobą informacje. Stosowane w tym celu kanały mogą być różnorodne: smsy, maile, a nawet prezentacje multimedialne.

 

Zalety grywalizacji

Odpowiednio zaplanowany system motywacyjny z wykorzystaniem gry oraz przemyślana strategia zapewnią na różnych płaszczyznach szereg wymiernych korzyści – niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, w którym są wdrażane:

  • Większe zaangażowanie – to istotna kwestia w tych firmach, w których zadania pracowników są powtarzalne lub monotonne. Wówczas ryzyko znużenia, a w konsekwencji spadku efektywności, jest bardzo wysokie. Zamiana nieciekawych z punktu widzenia pracowników czynności w wyzwania w ramach gry sprawi, że będą one o wiele bardziej atrakcyjne. Oprócz tego ryzyko wystąpienia syndromu wypalenia zawodowego zostanie zminimalizowane niemal do zera.
  • Optymalizacja kosztów – wykorzystanie mechanizmu gier motywacyjnych sprawdza się nie tylko względem już zatrudnionych pracowników, ale również nowozatrudnionych. Gamifikacja jest coraz częściej wykorzystywana w procesie onboardingu. Pozytywnie oddziałuje na pozyskiwanie wiedzy oraz nowych informacji, dlatego adaptacja nowych podwładnych przebiega znacznie sprawniej. Ponadto w procesie tym nie musi być wykorzystywane szerokie grono specjalistów np. z działu HR, a przeznaczone do tego celu środki finansowe, są o wiele niższe, niż w przypadku tradycyjnej procedury.
  • Budowanie relacji – atrakcyjne, nowe rzeczy zazwyczaj spotykają się z zainteresowaniem oraz wymianą opinii na ten temat. W przypadku grywalizacji pracownicy czyli gracze będą dyskutować zrealizowaniu poszczególnych zadań oraz porównywać będą osiągnięte wyniki. Taka spontaniczna interakcja może pozytywnie wpłynąć na rozwój wewnętrznej komunikacji w firmie.
  • Eliminacja niepożądanych zachowań – w przeważającej większości przedsiębiorstwa mają problemy z praktykami (nie zawsze właściwymi) pracowników. Jeśli przed rozpoczęciem gry cele zostaną precyzyjnie określone, a następnie gra będzie właściwie poprowadzona, z pewnością po niedługim czasie będzie można zaobserwować pozytywne zmiany. Ponadto podwładni sami zaczną wdrażać konkretne zasady i wytyczne, bez poczucia, że coś zostało im z góry narzucone.

 

Przykładem ciekawie zrealizowanej grywalizacji jest projekt, który został wdrożony w Google. Jego celem było obniżenie kosztów związanych ze służbowymi wyjazdami. Zadaniem pracowników było odnajdywanie tańszych połączeń oraz noclegów, niż te, które zostały odgórnie zaproponowane. Efektem było zaoszczędzenie przez Google milionów, zaś pracownicy biorący udział wyzwaniu oprócz otrzymania nagrody, mieli satysfakcję z „oszukania” systemu. Innym przykładem są Duńskie Koleje Państwowe, gdzie wszyscy pracownicy otrzymali zostali poproszeni o wystosowanie swoich pomysłów dotyczących działań na rzecz przedsiębiorstwa. Inicjatywa spotkała się z ogromnym zainteresowaniem oraz ciekawymi propozycjami, których celem było poniesienie jakości obsługi klienta. Co najważniejsze, większość z nich została zaproponowana przez szeregowych podwładnych.

Wdrożenie motywu z gier planszowych czy komputerowych w środowisku pracy coraz częściej jest wykorzystywane w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Grywalizacja to z pewnością metoda kreatywna, nieszablonowa i innowacyjna, która związana jest z osiągnięciem zamierzonych celów w firmie. To interaktywne narzędzie, które poprzez ciekawe (przede wszystkim z punktu widzenia pracowników) metody, może wprowadzić przedsiębiorstwo w całkowicie nowy wymiar.

Autor: Ideo

 

Użyte tagi: Grywalizacja, pracownik praca, firma, biznes, motywacja

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2020 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.