Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Czy można zwrócić towar zakupiony na firmę

Napisany przez white, dnia 2022-01-31 20:51:59

Prowadząc firmę kupujemy czasem mnóstwo produktów, które mają być nam potrzebne, jednak z czasem okazuje się, że było to błędne posunięcie. Wydawać by się mogło, że prawo chroni konsumenta i zwrot takiej rzeczy jest jak najbardziej możliwy.

Okazuje się jednak, że nawet pomimo logiki mówiącej o tym, że jak najbardziej można oddać towar, to wręcz było to niemożliwe. Jak to wygląda dziś? Postanowiliśmy się o tym przekonać i aby się dowiedzieć więcej, zachęcamy do przeczytania naszego tekstu.


Nowy zapis w ustawie o prawach konsumenta

Wbrew logice od 2014 roku nie można było zwrócić towaru zakupionego przez internet. Początek roku 2021 roku przyniósł znaczne zmiany, ponieważ okazało się, że zmieniły się przepisy w ustawie o prawach konsumenta. Zdarzały się pojedyncze zwroty, jednak firmy bardzo często musiały zostawać z niechcianym towarem, ponieważ nie chciano za niego zwrócić pieniędzy. Na szczęście w ustawie pojawił się artykuł - 38a, który sprawił, że dla przedsiębiorców otworzyła się furtka pozwalająca zwracać towar.

Nowy zapis w ustawie sprawił, że właściciele firm stali się w prawach równymi zwykłym konsumentom i mogą zwrócić towar w przeciągu 14 dni. Pozwala to przede wszystkim na oszczędności, gdyż niechciany towar jeżeli miał być sprzedany, to jego wartość z góry spadała, a nie zawsze można było znaleźć na niego kupca. Niestety, nie jest jednak tak bardzo kolorowo, ponieważ zmiana dotyczy tylko jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli niewielkiej części rynku.

 

 

Charakter zawodowy zakupu

Jest to temat, który ma ogromne znaczenie, bo to on determinuje czy można starać się o zwrot czy też nie. Sporą wadą jest to, że w ustawie nie ma jasno zawartego twierdzenie, które miałoby wyjaśniać, czym tak naprawdę jest charakter zawodowy i brakuje rozróżnienia pomiędzy zakupami kwalifikującymi się do zwrotu od tych, za które zwrot nie będzie mógł mieć miejsca.

Uznaniowość zwrotu niestety wpływa na to, że przedsiębiorcy muszą dokładnie kalkulować czy będą mogli korzystać z danego produktu. Więcej informacji można znaleźć na https://pragmago.pl/porada/zwrot-towaru-zakupionego-na-firme-przez-internet/. Jeżeli zakupiony towar okaże się pozbawiony większego charakteru zawodowego w ramach działalności gospodarczej, to taki sprzęt będzie mógł być zwrócony, natomiast w przypadku kupna produkt, który jasno ma charakter zawodowy, to niestety nie będzie możliwości jego zwrotu. To bardzo niepraktyczne, ponieważ może się okazać, że osoba pracująca na komputerze zakupiła nowy sprzęt, ale i tez dostała nowy parę dni później. Okazuje się, że w ramach charakteru zawodowego taki zwrot nie może zostać dokonany.

Jako, że często nie da się rozstrzygnąć takiej sytuacji poprzez sprawdzenie wpisu w CEiDG. Sprawy nie ułatwia to, że kody PKD często są do siebie podobne i nie jest łatwo rozróżnić charakter danej działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy są wrzucani na minę przez sklepy, ponieważ muszą udowadniać, że dany zakup nie ma charakteru zawodowego. Może się nawet okazać, że jedynym rozwiązaniem, aby uzyskać zwrot jest wejście na drogę sądową, natomiast kosztuje to niemało sił.

Użyte tagi: wysyłka, kurier, towar, zwrot, zakupy, firma

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.