Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Wyniki Grupy Orbis za 3 kwartał 2011 roku

Napisany przez ARIA SOSNOWIEC HOTEL ORBIS, dnia 2011-10-28 10:08:51

• W trzecim kwartale 2011 r. utrzymywał się trend wzrostowy: przychody ze sprzedaży Grupy Hotelowej Orbis wzrosły o 6,9% w ujęciu “like-for-like” (o 1,7% przy porównaniu danych raportowanych) do kwoty 193,3 mln zł

  •  7,7% wzrost przychodu na jeden dostępny pokój (RevPAR) w ujęciu “like-for-like” – pozytywny efekt zwiększonego popytu i restrukturyzacji portfela hoteli.
  •  EBITDA za trzeci kwartał wyniosła 140 mln zł, wykazując wzrost o 124,3% w porównaniu do trzeciego kwartału 2010 r.
  •  Potwierdzenie koncentracji na działalności hotelarskiej: przedwstępna umowa sprzedaży składników majątkowych spółki Orbis Transport wykorzystywanych w ramach zarządzania flotami pojazdów (CFM).
  •  Dalsza optymalizacja portfela Grupy Hotelowej Orbis: wznowienie budowy 4 hoteli ekonomicznych ibis i Etap (ibis budget) w Warszawie i Krakowie, rozpoczęcie realizacji projektu Novotel Łódź, zbycie aktywów niehotelowych.
  •  Skupienie uwagi na segmencie ekonomicznym – wprowadzenie mega marki ibis, nowa struktura marki – nowe możliwości dalszego rozwoju

„W trzecim kwartale utrzymywał się pozytywny trend obserwowany w pierwszej połowie 2011 r., rynek hotelarski w Polsce znajdował się w fazie ożywienia. Zauważalne są różnice w wynikach operacyjnych osiąganych przez hotele w pewnych regionach i miastach. Najwyższe wzrosty niezmiennie odnotowują hotele warszawskie, warto wspomnieć także o poprawie wyników w Trójmieście i Wrocławiu. Jednakże niektóre rynki, np. katowicki i poznański, nie wykorzystują w pełni ożywienia gospodarczego i osiągają wyniki na niższym poziomie.” – powiedział Laurent Picheral, prezes Orbis S.A. komentując wyniki trzeciego kwartału 2011 roku.

Kluczowe dane Grupy Hotelowej Orbis w 3 kwartale 2011:

 

3 kwartał 2011

3 kwartał 2010

Zmiana

Przychody*

193 277 tys. zł

180 784 tys. zł

+ 6,9%

EBITDA*

66 304 tys. zł

58 097 tys. zł

+ 14,1%

Zysk netto

79 481 tys. zł

12 043 tys. zł

+ 560,0%

RevPAR*

138,0 zł

128,1 zł

+ 7,7%

* Like-for-like – bez wpływu otwartych/sprzedanych hoteli oraz istotnych zdarzeń jednorazowych

 

Dobre wyniki operacyjne Grupy Hotelowej Orbis w trzecim kwartale 2011 r. potwierdza wzrost przychodu na jeden dostępny pokój (RevPAR) o blisko 7,7 %, do 138 zł (liczony na zasadzie „like-for-like”). W ujęciu całościowym poprawa wskaźnika RevPAR wynika ze wzrostu frekwencji o 3,2 punktu procentowego oraz średniej ceny za pokój o 2%. Kwartalne wskaźniki operacyjne rosną już po raz trzeci z rzędu od drugiego kwartału 2009 r., co można uznać za oznakę poprawy koniunktury. Przy porównaniu wyników raportowanych wzrost wskaźnika RevPAR osiągnął 12,7%. Świadczy to o tym, że restrukturyzacja portfela hoteli Grupy zaczyna przynosić efekty.

W trzecim kwartale segment hoteli up & midscale (3 gwiazdki i więcej) odnotował szybszy wzrost niż hotele ekonomiczne: 8,6% w stosunku do 3% wzrostu wskaźnika RevPAR w ujęciu „like-for-like”. Dobre wyniki rynku warszawskiego, na którym działa wiele hoteli up & midscale należących do Grupy, przyczyniły się do stosunkowo wyższego wzrostu frekwencji w tym segmencie, niż w segmencie hoteli ekonomicznych. Aby nadal korzystać z tej pozytywnej tendencji, w połowie 2012 r. do grupy hoteli warszawskich dołączą dwa obiekty klasy ekonomicznej, oferujące ponad 300 pokoi. Na lepsze wyniki segmentu up & midscale w trzecim kwartale w skali całego kraju wpływ miał także 2,6% wzrost średniej ceny za pokój (ARR) w ujęciu „like-for-like”, podczas gdy hotele ekonomiczne odnotowały niewielki spadek tego wskaźnika o 1,5%. 

Porównując wyniki raportowane, w trzecim kwartale EBITDA Grupy Hotelowej Orbis wzrosła o 142,3 % do 127 mln zł. Grupa wypracowała taki wynik dzięki zyskom ze zbycia nieruchomości oraz sprzyjającemu otoczeniu rynkowemu. Wykorzystanie  pozytywnych tendencji na rynku umożliwiło osiągnięcie 14,1% wzrostu wyniku  EBITDA operacyjna w ujęciu “like-for-like”. Wyższy o 9,1% wynik EBITDA w ujęciu „like-for-like” za 9 miesięcy w stosunku do 4,5% wzrostu przychodów świadczy o efektywnym zarządzaniu kosztami. Dzięki dokonanej w sierpniu 2011 r. spłacie zadłużenia w kwocie 188 mln zł ograniczono koszty finansowe. W konsekwencji w trzecim kwartale Grupa Hotelowa Orbis wypracowała zysk netto w wysokości 79,5 mln zł.

W trzecim kwartale nastąpiła dalsza optymalizacja nieruchomości Grupy Orbis, przy czym główny nacisk położono na sprzedaż aktywów pozahotelowych: nieruchomości hotelu Bristol w Warszawie (Orbis nie był operatorem tego hotelu od 1981 r.) oraz bazy transportowej w Tarnobrzegu. Zysk na tych transakcjach wyniósł 72,4 mln zł.

W okresie 9 miesięcy 2011 r. przyspieszeniu uległy działania w zakresie optymalizacji struktury aktywów nie mających znaczenia strategicznego. W pierwszej połowie 2011 r. przeprowadzono sprzedaż czterech hoteli nie należących do grupy o strategicznym znaczeniu (w Krakowie, Szczecinie, Kaliszu i Kołobrzegu). Dzięki tym transakcjom stan środków pieniężnych Grupy Orbis poprawił się łącznie o blisko 170 mln zł.

18 października sfinalizowano transakcję zbycia hotelu Francuski w Krakowie. Ponadto, podpisano przedwstępne umowy sprzedaży należących do spółki Orbis Transport składników majątkowych wykorzystywanych w działalności zarządzania flotą pojazdów oraz zbycia nieruchomości w Płocku. Zamknięcie tych transakcji planowane jest na czwarty kwartał 2011 r.

Do poprawy wyników przyczyniły się prowadzone działania marketingowe, w ramach których zorganizowano letnie kampanie promocyjne jak np. Family&Novotel, letnia oferta ibis („summer ibis offer”) czy promocja „rabat do 40%” (“up to 40% off”) dostępny na stronie internetowej Accorhotels.com. Działania te przyniosły w efekcie   90 000 sprzedanych pokojonocy jak też przyczyniły się do poprawy rozpoznawalności marek hotelowych w Polsce.

Do końca września 2011 r. w Polsce zarejestrowano ponad 172 000 posiadaczy kart programu lojalnościowego A|Club. Program A|Club, który liczy ponad 7,6 mln członków na całym świecie i w którym uczestniczy 2 000 hoteli w 90 krajach, jest ważnym narzędziem służącym podnoszeniu lojalności klientów na konkurencyjnym rynku hotelarskim. Pierwsze wyniki po wprowadzeniu programu lojalnościowego A|Club w Polsce okazały się bardzo pomyślne. Posiadacze kart jako pierwsi otrzymują informacje i oferty dotyczące zakresu, promocji oraz jakości świadczonych usług, a zachęcają ich korzyści wynikające z naszej oferty. Członkowie programu już dziś wydają w naszych hotelach średnio o 35% więcej niż inni goście, zaś ich wydatki rosną pięć razy szybciej niż średnia kwota wydatkowana przez wszystkich innych naszych gości. Poziom korzystania z programu jest bardzo dobry, a tzw. „klienci powracający” stanowią ponad 40% gości.    

Koncentracja na segmencie hoteli ekonomicznych. Zgodnie z nową strategią Accor, który jest strategicznym partnerem Grupy Hotelowej Orbis, architektura marek w segmencie hoteli ekonomicznych ulegnie istotnym zmianom.

Ibis oferować będzie trzy uzupełniające się produkty w ramach trzech marek: ibis, Etap przekształcona w ibis budget, oraz all seasons, która zostanie zmieniona na ibis styles. Projekt przewiduje modernizację, zmianę identyfikacji wizualnej oraz wprowadzenie nowych produktów i usług.

Wszystkie trzy warianty marki ibis łączy wspólne DNA i wartości, do których należą nowoczesność, prostota i wygoda, przy wyraźnym rozróżnieniu ofert charakterystycznych dla każdej z nich. Nowa segmentacja marek poprawi przejrzystość, jednolitość i siłę tych trzech marek ekonomicznych, zwiększając jednocześnie rozpoznawalność i potencjał rozwoju każdej z nich. Ibis, ibis styles oraz ibis budget oferować będą najwyższy poziom komfortu i wygody w segmencie hoteli ekonomicznych.

Budowa 4 nowych hoteli w Polsce. W połowie 2012 r., tuż przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w Polsce, zostaną oddane do użytku 4 hotele ekonomiczne działające pod nowymi, zmienionymi markami ibis i ibis budget. W konsekwencji sieć hoteli ekonomicznych w Polsce należąca do Grupy Hotelowej Orbis powiększy się z 18 do 22 obiektów, zaś liczba pokoi oferowanych w tym segmencie wzrośnie o 25%. Nowe dwuhotelowe obiekty ibis i ibis budget, zostaną otwarte w Warszawie (333 pokoje) i w Krakowie (302 pokoje). Podobnie jak większość hoteli Grupy Hotelowej Orbis, nowe obiekty są usytuowane w strategicznych punktach miast, w Warszawie w sąsiedztwie powstającego centrum biznesowo-handlowego, zaś w Krakowie, przy Dworcu Głównym PKP, w pobliżu Starego Miasta.

Dla spółki Orbis Transport, która w trzecim kwartale wypracowała wynik EBITDA w wysokości 13,3 mln zł (dane raportowane), najważniejszym wydarzeniem tego okresu było podpisanie we wrześniu 2011 r. przedwstępnej umowy sprzedaży składników majątkowych wykorzystywanych w ramach działalności długoterminowego wynajmu   oraz zarządzania flotami pojazdów. Intencją stron jest sfinalizowanie transakcji do końca bieżącego roku. Należy zauważyć, że istotnym efektem tej transakcji będzie „uwolnienie” gotówki jak również znaczące obniżenie poziomu zadłużenia w spółce Orbis Transport. Transakcja sprzedaży wpisuje się w nowy model prowadzenia działalności Orbis S.A. zakładający koncentrację wyłącznie na działalności hotelarskiej.

Utrzymująca się wzrostowa tendencja w zakresie przychodów Grupy Orbis oraz przyspieszone tempo optymalizacji portfela nieruchomości w ciągu 9 miesięcy 2011 r. skutkowały silną pozycją finansową ze stanem środków pieniężnych i ekwiwalentów na poziomie 154 mln zł oraz dobrymi wskaźnikami ekonomicznymi, co potwierdza ostatni rating agencji Fitch na poziomie “BBB+(pol)” ze stabilną perspektywą z dnia 10 października 2011 r. Dobrą sytuację finansową Grupy Orbis potwierdza także otwarta linia kredytowa w wysokości 100 mln zł, przeznaczona na finansowanie potrzeb inwestycyjnych i operacyjnych Grupy Hotelowej Orbis, w tym aktualnie realizowanych nowych obiektów hotelowych.

„Wyniki osiągnięte w 3 kwartale, w połączeniu z satysfakcjonującym poziomem rezerwacji hotelowych na czwarty kwartał, dają zarządowi Orbis S.A. mocną podstawę do potwierdzenia, że do dnia dzisiejszego nie pojawiły się żadne czynniki mogące zagrozić osiągnięciu wyniku EBITDA na poziomie 185 mln zł - zgodnie z prognozą z dnia 13 września 2011.” – powiedział Laurent Picheral, prezes Orbis S.A.

Wyniki operacyjne Grupy Hotelowej Orbis w 3 kwartale 2011 (like-for-like):

 

3 kwartał 2011

3 kwartał 2010

zmiana

Frekwencja

61,7%

58,5%

3,2 pp

Średnia cena za pokój (ARR) w zł

223,5

219,1

2,0%

Przychód na dostępny pokój (RevPAR)

138,0

128,1

7,7%

 




 

 

Orbis to największa w Polsce firma hotelowa, operująca siecią  blisko 60 hoteli, które oferują 10,5  tysiąca pokoi. Hotele działają pod markami Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, Etap/ibis budget oraz Orbis Hotels. W skład Grupy Kapitałowej Orbis wchodzi także firma Orbis Transport, zajmująca się krótko- i długoterminowym wynajmem samochodów.

 

Partnerem strategicznym Orbisu jest firma Accor, wiodący na świecie operator hotelowy i lider rynku europejskiego, jest obecny w 90 krajach, w których dysponuje  4 200 hotelami z ponad 500 tys. pokoi. Szerokie portfolio marek hotelowych Accor – Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, ibis, all seasons/ibis styles, Etap Hotel/ibis budget,  hotelF1 i Motel 6 gwarantuje zróżnicowaną ofertę usług i produktów od luksusowych po ekonomiczne. Accor zatrudnia 145 tys. pracowników na całym świecie, oferuje swoim klientom i partnerom blisko 45 lat wiedzy i doświadczenia. 

Użyte tagi: Orbis, ARIA SOSNOWIEC HOTEL ORBIS, hotel Orbis, hotel

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2019 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.