Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Jak zabezpieczyć dane osobowe w telefonach i tabletach?

Napisany przez WP, dnia 2017-03-23 09:13:56

Czy dane osobowe (swoje i cudze), jakie przechowujemy w telefonach i tabletach podlegają ochronie? Jak powinny zostać zabezpieczone?

Telefon komórkowy czy tablet, to nośniki danych. Zapisujemy na nich fotografie, dokumenty, pliki. Nierzadko również dane, które powinniśmy chronić bądź dane, które wymagają ochrony pod względem prawnym.


Nasze dane osobowe w telefonie

Czy masz w swoim telefonie zapisany numer pesel bądź numer dowodu osobistego? Zdjęcie umowy o pracę bądź CV, by łatwo wysłać je jeśli natrafisz na ciekawą ofertę pracy? Coraz częściej nasze smartfony czy tablety są dla nas nośnikiem danych, na którym przechowujemy wrażliwe dane. I choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, jeśli utracimy telefon (np. zostanie nam skradziony), to jeśli mamy na nim zapisane np. zdjęcie naszego dowodu osobistego, ktoś może nawet spróbować wyłudzić kredyt na nasze nazwisko.

Z tego powodu, nigdy nie powinniśmy przechowywać naszych danych osobowych, nawet na własnym telefonie czy tablecie, w sposób niezabezpieczony i otwarty dla każdego. Warto o tym pamiętać, bo choć prawo nie nakłada na nas obowiązku ochrony naszych własnych danych, to ich udostępnianie osobom niepowołanym może nas dużo kosztować.

Dane osobowe w telefonach – biznes

A jak wygląda kwestia przechowywania kontaktów biznesowych w telefonie służbowym? Czy taki zbiór danych podlega GIODO? Okazuje się, że jeśli jest on stworzony na potrzeby bieżących spraw życia codziennego (czyli np. możliwości zadzwonienia do klienta), to nie ma potrzeby zgłaszania takiego zbioru do GIODO. Niemniej jednak, telefon czy tablet, który zawiera zbiór danych osobowych klientów bądź kontrahentów firmy, powinien być odpowiednio zabezpieczony. Oznacza to, że do instrukcji zarządzania systemem informatycznym w firmie, należy również włączyć smartfony bądź tablety (jeśli są używane).

Zabezpieczanie danych osobowych w telefonach – aspekty techniczne

Dość przestarzałe już rozporządzenie w sprawie zabezpieczania systemów informatycznych (Dz.U.2004 nr 100 poz. 1024) obejmują trzy poziomy zabezpieczeń, przy czym jeśli mówimy o urządzeniach mobilnych, podłączonych do sieci publicznej, konieczne jest zastosowanie najwyższego poziomu zabezpieczenia. Oznacza to, że urządzenie musi być wyposażone w system umożliwiający uwierzytelnianie użytkownika.

Jeśli przez urządzenie pracownik uzyskuje dostęp do systemu firmowego zawierającego dane osobowe, dostęp ten musi być zahasłowany (wymagane logowanie i to na poziomie bezpiecznym – min 8 znaków, małe i duże litery i zmiana hasła co 30 dni),

Musi istnieć możliwość weryfikacji użytkownika (kto się logował), a w przypadku utraty uprawnień (np. zwolnienie pracownika), system musi uniemożliwiać zalogowanie do bazy, logowanie musi uwzględniać SSL.

Urządzenie nie może pozwalać na wykonanie kopii danych osobowych, które są na nim przechowywane (a przynajmniej na wykonanie ich bez uwierzytelnienia).

Te wymogi dotyczą wszystkich urządzeń, które umożliwiają dostęp do bazy danych osobowych poprzez sieć publiczną – czyli również komputerów przenośnych, wszelkiego rodzaju terminali i czytników.

Więcej informacji znajduje się pod adresem: proxymo.pl

Użyte tagi: proxymo.pl, wp, bane osobowe w telefonach, zabezpieczanie danych osobowych w telefonach

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.