Artykuł:
Systemy CRM sposobem na wzrost sprzedaży
Napisany przez PR, dnia 2016-03-10 14:36:45
Klienci e-sklepów są coraz bardziej wymagający i trudno przywiązać ich do jednego sprzedawcy. Niska cena nie jest już tak skutecznym narzędziem, jak w początkowej fazie rozwoju branży e-commerce. Teraz priorytetem staje się jakość obsługi klienta. Wdrożenie usprawnień procesu sprzedaży i personalizacji obsługi jest rozwiązaniem, które jest dużo tańsze, niż ciągła rywalizacja cenowa. Pomagają w tym systemy CRM.
Szybka identyfikacja klienta i jego potrzeb
Współczesny nabywca nie należy do cierpliwych. Oczekuje, że jego potrzeby zostaną zrealizowane niezwłocznie. Poza tym, coraz bardziej docenia on znajomość indywidualnych preferencji, zwyczajów, własnej historii zakupów i szybkiej pomocy w rozwiązaniu jego problemu. Tylko, gdy sprzedawca spełni te kryteria, może liczyć na lojalność klienta.
Systemy CRM monitorują zachowania klienta
Dane pozyskane z systemów CRM pozwalają szybko przeanalizować cykle zakupowe poszczególnych nabywców. Ta funkcja jest bardzo przydatna w ocenie efektywności i trafności doboru kampanii reklamowych zastosowanych wobec wybranych nabywców. Oczywiście, takie działania można podjąć również bez wsparcia IT, jednak w tym przypadku proces może się wydłużyć nawet do kilku tygodni. Systemy informatyczne CRM umożliwiają wykonanie tego zadania niemal w czasie rzeczywistym.
Indywidualne podejście do klienta, a systemy CRM
Każda wymiana informacji pomiędzy sprzedawcą, a nabywcą powinna uwzględniać wyjątkowe cechy obsługiwanej osoby. Dane gromadzone w profilu klienta doskonale spełniają rolę doradcy sklepu w tym aspekcie. Czym może dysponować użytkownik takiego systemu?
Przede wszystkim należy tu wymienić dostęp do historii rozmów, transakcji, preferencje co do sposobu komunikacji (e-mail, telefon), czy dane osobiste klienta (np. data urodzin). W ten sposób sprzedawca może nawiązać bliższe relacje z kupującym. Wystarczy umiejętnie zakomunikować klientowi, że sklep zna jego potrzeby, problemy, zwyczaje zakupowe.
Poznaj - CRM do kontaktu z Klientami – jak możesz go wykorzystać?
Informacje pozyskane z systemów CRM mogą też posłużyć aktywizacji sprzedaży, np. przez proponowanie wybranych produktów w określonym czasie. Dobrym przykładem są tu wspomniane już urodziny klienta, gdy sklep może zaoferować spersonalizowaną promocję wybranych artykułów.
Nieograniczony dostęp do danych o kliencie
Najlepsze systemy CRM są niezwykle elastyczne. Z gromadzonych dzięki nim danych można korzystać za pośrednictwem internetu w dowolnym miejscu na świecie. To narzędzie sprawdzi się świetnie w sklepach o rozbudowanej strukturze. W ten sposób wysoka jakość obsługi będzie realizowana na każdym szczeblu, zarówno w centrali, jak i w odległych punktach sprzedaży. Dane mogą wykorzystywać również mobilni przedstawiciele handlowi, którzy nawet będąc w podróży, mogą przygotować się rzetelnie do rozmowy z klientem.
Polecamy - Wsparcie sprzedaży, którego potrzebujesz. Zaufaj ekspertom i rozwijaj swoją markę.
Wysokie oceny za sprawną obsługę
Analizując oceny wystawiane przez klientów nie można nie zauważyć, jak wielką wagę przywiązują oni do szybkości reakcji sprzedawców i wysokiego poziomu obsługi. Mimo, iż powinien to być czytelny sygnał dla sklepów, nadal duża liczba sklepów jest dość dysfunkcyjna w tym względzie (unikają kontaktu z klientem, nierzetelnie informują o produktach lub realizują sprzedaż zbyt wolno). Systemy CRM to rozwiązanie, które znacznie przyspiesza procesy sprzedażowe. Warto też pamiętać, że konkurowanie wyłącznie ceną doprowadziło do upadku niejeden sklep, a utrata klienta spowodowana mozolną i nieprofesjonalną obsługą generuje wyższe koszty, niż inwestycja w informatyczne systemy wspomagające.