Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Targi EuroGastro - najważniejsze wydarzenie dla branży HoReCa

Napisany przez J Krzysiek, dnia 2013-04-05 14:37:06

Zakończyły się XVII Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro, będące najistotniejszym wydarzeniem w branży HoReCa. Swoją ofertę zaprezentowało 267 wystawców, a targi odwiedziło ponad 19 000 osób. Ponad 600 słuchaczy skorzystało ze szkoleń branżowych. Impreza wystawiennicza zorganizowana przez firmę MT Targi Polska odbyła się w dniach 20-22 marca 2013 w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie przy ul. Marsa 56c.

W trakcie trzech dni targowych przedstawiciele branży HoReCa zapoznali się z ofertą wystawców w zakresie produktów, usług i rozwiązań dla gastronomii w sektorach: „Drink & bar”; sprzętu, mebli i akcesoriów do kompleksowego wyposażenia zaplecza kuchennego restauracji; żywności i napojów dla gastronomii; urządzeń i produktów do profesjonalnego parzenia i serwowania kawy oraz wyposażenia sal restauracyjnych i barów.

Targi w liczbach

Siedemnasta edycja Targów EuroGastro była miejscem prezentacji ofert 267 firm z 18 krajów. Imprezę odwiedziło ponad 19 000 branżowych klientów. W programie targów znajdowało się ponad 30 pokazów kulinarnych, w tym kilka w wykonaniu znanych osobowości świata gastronomii. Do konkursów kulinarnych i kawowych stanęło 85 wcześniej zakwalifikowanych osób. Około 600 słuchaczy skorzystało z wiedzy 10 ekspertów rynku HoReCa w trakcie 4 konferencji tematycznych. Zgłoszono 116 produktów w 9 kategoriach do konkursu o Najlepszy Produkt EuroGastro 2013, a Jury nagrodziło i wyróżniło
21 z nich.

Różnorodność prezentowanych ofert

Oferta wystawców umożliwiła dokonanie pełnego przeglądu rynku w zakresie produktów i rozwiązań dla gastronomii. Firma Rational, obchodząca swoje 40-lecie, prezentowała najnowsze technologie przygotowywania potraw. Urządzenie SelfCookingCenter® whitefficiency® przyciągało uwagę zwiedzających, którzy podkreślali wysoki komfort pracy przy nim oraz walory smakowe przyrządzanych potraw. Maciej Wroński, Dyrektor Zarządzający Rational, postrzega Targi EuroGastro jako profesjonalnie przygotowaną imprezę, która przyciąga ludzi gastronomi, biznesu sieciowego, zakładów przetwórstwa mięsnego, ale też piekarzy, cukierników, projektantów oraz dziennikarzy. „Prowadzone rozmowy handlowe pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Jednym z powodów jest także to, że przedstawiciele jednostek budżetowych, którzy coraz liczniej pojawiają się na targach, poszukują nowoczesnych rozwiązań, aby żywić dzieci i młodzież zdrowiej i smaczniej” - dodaje.

Na Targach nie zabrakło także sieci handlowych zaopatrujących rynek HoReCa. Przykładem jest firma Makro Cash & Carry Polska, która bierze udział we wszystkich targach gastronomicznych odbywających się w Polsce, zarówno ogólnopolskich, jak i regionalnych. HoReCa Center Manager i Executive Chef, Grzegorz Kazubski mówi, że targi to miejsce budowania wizerunku i pokazania wielkości marki, a EuroGastro to największa impreza w Polsce. „Tu możemy przypomnieć się klientom, a także zaprezentować nowości” – podsumowuje.

Z kolei producent zastawy stołowej, firma Lubiana, postrzega Targi EuroGastro jako doskonałą okazję do zaprezentowania swojej oferty grupie odbiorców, jakimi są hotele i restauracje. Mariusz Dydjow, Specjalista ds. Promocji, podkreślił, że Lubiana uczestniczyła już po raz piętnasty w tych targch, więc firma należy do wystawców o największym stażu. Dodaje także, że stoisko odwiedzali zarówno stali klienci, jak również nowi, chcący zapoznać się z możliwościami firmy oraz warunkami współpracy. Podkreśla także, że nowi stanowili znaczącą większość. „Za wcześnie, by mówić o wymiernych korzyściach, jednak z całą pewnością targi były udane pod względem liczby nawiązanych kontaktów oraz odwiedzających nasze stoisko osób” – dodaje.

Na wspólnym stoisku firm Hortex i Swedeponic Polskie Świeże Zioła obywały się pokazy kulinarne, których głównym celem było wzbudzenie zainteresowania klientów i pokazanie branży HoReCa portfolio produktowego obu firm. Izabela Fifielska, Brand Manager firmy Hortex docenia rolę targów, jako dobrego miejsca do budowania wizerunku firmy, a zarazem kontaktu z klientem w nieco mniej formalnym otoczeniu.

Ciekawym, a zarazem eleganckim produktem były skompresowane serwetki marki NAPKIN® przypominające duże tabletki, które po zetknięciu z wodą rosną do rozmiarów 25 x 25 cm. Aleksandra Janczarska, właścicielka firmy Napkin Polska, podkreśla, że ze względu na specyficzny charakter produktów ich działanie można poznać przede wszystkim podczas bezpośredniej prezentacji, a targi są idealnym miejscem, aby takową przeprowadzić. „Dzięki targom udało nam się dotrzeć do pokaźnej grupy potencjalnych kontrahentów, którzy wykazali zainteresowanie współpracą z nami” – dodaje.

Najlepsi w akcji

Mnóstwo emocji, kolorytu i zapachów wniosły pokazy mistrzów kulinarnych. Dzięki wydarzeniom takim jak: Festiwal Kuchni Greckiej Teo Vafidisa, Polski Festiwal Carvingu, Konkurs Sztuki Kulinarnej „Kulinarny Talent 2013” Roberta Sowy czy „Kuchnia Pachnąca Tradycją” – czyli pokazy przygotowywania regionalnych potraw ziemi podlaskiej oraz kierunku slow food Marcina Budynka, Targi EuroGastro są miejscem, gdzie można przyjrzeć się najlepszym praktykom kulinarnym. Sprzyjają także rozwojowi nowych kierunków w gastronomii i wyłanianiu talentów. Każdego dnia można było też obserwować sposoby przyrządzania słodkości i deserów w wykonaniu Tomasza Dekera oraz posmakować cukierniczych specjałów w mini kawiarni T. Deker Patissier & Chocolatier.

Zwycięzcy konkursów kulinarnych

W VIII Festiwalu Kuchni Greckiej pierwsze miejsce zdobył Paweł Kubera z Hotelu Zieliński ze Szczecinka, drugie Sylwia Bukała z NCS Stadion Narodowy Sodexo Polska z Warszawy, a trzecie Michał Kuduk z Hotelu Grand Sal z Wieliczki. Zwycięzca otrzymał tygodniowy wyjazd dla dwóch osób do Grecji ufundowany przez Hellas Travel, nominację do półfinału Kulinarnego Pucharu Polski oraz sprzęt od firmy Kenwood. Natomiast Grecki Chef’s Club reprezentowany przez Miltosa Karoubasa oficjalnie zaprosił laureata na Kongres WACX 2014 do Norwegii, gdzie wraz z Teo Vafidisem będzie reprezentował Polskę. Z kolei zdobywczyni drugiego miejsca została wyróżniona przez firmę Convotherm i zaproszona do jej siedziby w Niemczech na profesjonalne szkolenie.

W V Polskim Festiwalu Carvingu pierwsze miejsce zajął Grzegorz Gniech, drugie Piotr Wasik, a trzecie Paweł Sztanderski.

Zdobywcą pierwszego miejsca w autorskim Konkursie Sztuki Kulinarnej „Kulinarny Talent 2013” Roberta Sowy został Kacper Maziuk z Hotelu Sheraton z Sopotu, rekomendowany przez Krystiana Szidela. Drugie miejsce przypadło Krzysztofowi Pawlikowi z Restauracji Amber Room z Warszawy, któremu rekomendację wystawił Robert Skubisz. Na trzecim miejscu znalazł się Piotr Kuziela z Warszawy rekomendowany przez Kurta Schellera. Wyboru dokonali jurorzy techniczni, tj. Jerzy Pasikowski, Grzegorz Kazubski, Tomasz Borucki i Marcin Budynek oraz jurorzy degustacyjni: Ula Chincz, Anna Popek, Michał Olszański, Tomasz Iwan i Marcin Mroczek.

„Kawa – mała siostra wielkiej gastronomii”

W sektorze kawowym poza prezentowanymi nowościami produktowymi i sprzętowymi odbyły się dwa wydarzenia, tj. V Olimpiada Kawy® organizowana przez firmę Apro-Trade/ Akademia Kawy® pod patronatem SCAE (Speciality Coffee Association of Europe) oraz V Mistrzostwa Polski „Cup Tasting”.

Firma Apro-Trade wystąpiła już po raz jedenasty na EuroGastro. Tomasz Obracaj, prezes firmy, podkreśla, że Apro-Trade swoją obecnością stara się promować kulturę kawową w Polsce. Docenia też fakt, że organizatorzy Targów wspierają te działania. Dodaje także, że organizując Olimpiadę Kawy® stara się sprawić, aby kawa zajmowała należne jej miejsce w sektorze gastronomicznym i restauracyjnym. „Dobra kawa to zwieńczenie posiłku. Ta mała siostra wielkiej gastronomii długo była w Polsce niedoceniana, a dzięki takim wydarzeniom promujemy kulturę picia kawy i ułatwiamy baristom amatorom start w profesjonalnej karierze” – podsumowuje.

Z kolei Mistrzostwa „Cup Tasting” to impreza dla młodych baristów, którzy nigdy wcześniej nie brali udziału w żadnych konkursach kawowych. Firma Primulator dostarczyła na te zawody najwyższej klasy sprzęt, na którym zawodnicy robili całą sztukę Latte Art oraz przygotowywali kawy na czas. Marcin Moczydłowski, Specjalista ds. Szkoleń Akademii Espresso potwierdza, że udział firmy w Targach EuroGastro to jeden z elementów budowania kultury kawowej w Polsce. Primulator i Akademia Espresso starają się edukować klientów oraz uczyć, czego wymagać od maszyny, kawy i baristy. Dodaje także „Budując kulturę kawową w Polsce budujemy również rynek dla siebie”.

Zwycięzcą V Olimpiady Kawy® został Mariusz Mańczuk, a kolejne miejsca na podium przypadły Maciejowi Mizińskiemu z kawiarni Green Caffè Nero oraz Jarkowi Kapuście z Cukierni Jarzyna. Najlepszy w V Mistrzostwach Polski „Cup Tasting” okazał się Bartosz Kozina, który będzie reprezentował Polskę na Mistrzostwach Świata (World Coffee Events), które odbędą się w czerwcu w Nicei we Francji. Drugie miejsce zajął Mateusz Kubik, a trzecie Marcin Wójciak.

Grand Prix MT Targów

Podkreśleniem znaczenia osób, które współtworzą Targi EuroGastro, było przyznanie nagrody Grand Prix MT Targi Polska Tomaszowi Obracajawi, prezesowi Apro-Trade. Tytuł ten przyznany przez Urszulę Potęga, Prezes Zarządu MT Targi Polska, jest wyrazem wdzięczności za wieloletnią współpracę i pomoc merytoryczną przy organizacji Targów EuroGastro.

Branża chce zdobywać wiedzę

Podczas Targów EuroGastro odbyły się 4 konferencje tematyczne, z których łącznie skorzystało ponad 600 osób. Jak podkreśla Anna Dębska z portalu GdzieZjesc.info®, prowadząca szkolenia pt. „Audyt restauracji – niezbędny w każdym lokalu” oraz „Jak umiejętnie przygotować kalendarz promocji lokalu”, spotkania pokazały, że często to, co proste i ważne jest pomijane, a właściciele lokali zapominają jak wiele czasu wymaga prowadzenie restauracji i jak istotne jest przygotowanie poprawnych działań promocyjnych. „Cieszymy się, że mogliśmy spotkać się z tak dużą grupą osób związanych z branżą restauracyjną. Dzięki uwagom przekazanym w trakcie szkoleń oraz problemom zgłoszonym przez restauratorów już szykujemy się do przygotowania kolejnych wykładów” – podsumowuje.

Z kolei dr hab. Iwona Kowalczuk, ekspert z Katedry Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, która była jedną z prowadzących seminarium pt. „Wybrane aspekty strategii marketingowej lokalu gastronomicznego”, nie kryła zaskoczenia bardzo dużą frekwencją i cieszyła się z faktu, iż wzrasta świadomość i zapotrzebowanie osób z branży HoReCa na doradztwo w zakresie prowadzenia i promocji biznesu gastronomicznego.

Magazyn Food Service wraz z ekspertem branży gastronomicznej, Agnieszką Małkiewicz, zorganizował konferencję pt. „Aranżuj, gotuj, zarabiaj, czyli jak z sukcesem wykreować restaurację…”. Zdaniem prowadzącej, Targi EuroGastro to ważne miejsce spotkań ludzi z branży gastronomicznej, którzy potrzebują fachowej wiedzy z zakresu marketingu. W przypadku sektora restauracyjnego działania marketingowe trzeba prowadzić w sposób szczególny. Znajomość restauracji od zaplecza jest podstawą, aby prowadzić działania świadomie i w odpowiedni sposób. Zainteresowanie warsztatami pokazało, że w dalszym ciągu jest duże zapotrzebowanie na tego typu szkolenia.

Wyniki konkursu na Najlepszy Produkt EuroGastro 2013

Rozstrzygnięty został konkurs o „Najwyższą Jakość Targów EuroGastro 2013”, w którym wystawcy zgłaszali produkty konkurujące o tytuł i znak poświadczający wysoką jakość w branży HoReCa.

Nagrodę w kategorii Wyposażenie zaplecza kuchennego otrzymała firma Manitowoc Foodservice, Convotherm za CONVOBake – piec piekarniczy, zaś wyróżnienia przypadły firmom: KROSNO-METAL Sp. z o.o. za stoły chłodnicze z serii 95, szafę przeszkloną chłodniczą GN 2/1, szafę wjezdną chłodniczą GN 2/1 oraz Classeq Polska za regał ociekowy „Metro”.

W kategorii Sprzęt, akcesoria i surowce dla kawiarni nagroda została przyznana firmie Strauss Cafe Poland Sp. z o.o. za ekspres ciśnieniowy LaCimbali M1000 HD TURBOSTEAM MILK4, a wyróżnienie firmie Bravilor Bonamat za automatyczny warnik do wody HWA70.

W kolejnej kategorii, jaką jest Żywność dla gastronomii, nagrodzono firmę Koppert Cress B.V za Shiso mix, Sakura mix - mikrowarzywa oraz Salty Fingers. W tej kategorii wyróżnienia przyznano firmom: Janex Sławomir i Elżbieta Wiesiak Sp. j. za brisket pieczony (mostek wołowy), Inter Europol Piekarnia Szwajcarska Sp. z o.o. S.K.A za chleb żytni na maślance oraz DOTI Manufaktura Draży Czekoladowych za migdały w mlecznej czekoladzie z kardamonem.

W czwartej kategorii, jaką jest Wyposażenie sal restauracyjnych i barów nagroda została przyznana Zakładom Ceramicznym „Bolesławiec” Sp. z o.o. za zestaw garnków ceramicznych, talerz GU 1690 oraz zestaw herbaciany „Janina”. Firmę Kaspar - Schulz wyróżniono natomiast za minibrowar restauracyjny 10 hl/Warka, a Komat Mieczysław Kozłowski za MasterBar.

Z kolei w zakresie Chemii dla gastronomii zdobywcą nagrody została firma Diversey Polska Sp. z o.o. za Diversey Suma Combi+ LA6 - płynny preparat do maszynowego mycia i płukania naczyń, a wyróżnienie zostało przyznane firmie Tenzi Sp. z o.o. za preparat INW - 10.

Kolejną kategorią był Sprzęt, akcesoria i surowce dla cukierni, lodziarni i piekarni, w której nagrodę przyznano firmie Dora Metal Sp. z o.o. za witrynę chłodniczą z wanną.

W zakresie Oprogramowania sal restauracyjnych i barów nagrodzono firmę Adith Technologies Sp. z o.o. Sp. k. za X2System - oprogramowanie dla gastronomii, a wyróżniono LSI Software S.A. za Blue pocket & POSitive Restaurant - zintegrowany system obsługi programów lojalnościowych w gastronomii.

W kategorii Sprzęt i akcesoria dla cateringu nagroda przypadła firmie Rational Sp. z o.o. za SelfCookingCenter® whitefficiency® w zestawie cateringowym, a wyróżnienie firmie Koree Sp. z o.o. za ekspres automatyczny do kawy Black & White 3 CTM.

Ostatnia kategoria, w której wystawcy mogli się ubiegać o tytuł Najlepszy Produkt EuroGastro, to Napoje alkoholowe i bezalkoholowe. W tej kategorii Jury nagrodziło firmę Aceo Limited za Harris and Tusin - 17yo Blended Malt Whisky, a wyróżniło KAMRON s.c. Paweł Kosecki, Artur Stachera za cydr Kiss Premium Dry oraz PPUH Tłocznię Mauer, Krzysztof Mauer za okowity owocowe.

Zwycięzców w tych kategoriach oceniało eksperckie Jury składające się z przedstawicieli branży HoReCa w składzie: Kurt Scheller - Prezes Kurt Scheller Academy Sp. z o.o., Theofilos Vafidis - Ekspert i Doradca Kulinarny Executive Chef - Grecka Kuchnia, Jerzy Pasikowski - Prezes Fundacji Klub Szefów Kuchni, Maria Burska - Redaktor Naczelna „Przeglądu Gastronomicznego”, Bożena Sikoń - Mistrz Cukierniczy, Marcin Budynek - Szef Kuchni i Dyrektor Gastronomii w hotelu Warszawa Spa & Resort w Augustowie, Jarosław Uściński - Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, Urszula Potęga - Prezes Zarządu MT Targi Polska oraz Grzegorz Sendor - koordynator projektów HoReCa, MT Targi Polska. Obradom Jury przewodniczył Mistrz Kulinarny - Robert Sowa.

---------------------------------

MT Targi Polska o jeden z wiodących w Polsce i największy na rynku warszawskim organizator imprez targowych. Firma organizuje 7 imprez wystawienniczych, które rocznie gromadzą ponad 2000 wystawców i 80 000 zwiedzających. W kalendarium znajdują się targi, które bardzo dobrze znane są za granicą, a w Polsce zyskały miano najważniejszych wydarzeń targowych, a są to: EuroGastro, CrimeLab, EuroLab, Lato, TT Warsaw, WorldHotel oraz Infrastruktura.

Użyte tagi: MT Targi Polska, EuroGastro, Targi Gastronomiczne, HoReCa

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2019 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.