Artykuł:
Czym i co to jest event?
Napisany przez prasowa, dnia 2020-05-18 13:25:20
Już od dłuższego czasu słowo event na dobre zadomowiło się w naszym ojczystym języku oraz z roku na rok staje się coraz popularniejsze. Aktualnie bardzo często możemy się z nim spotkać w branży marketingowej oraz znacznie częściej pojawia się w języku potocznym.
Problem jednak stanowi fakt, że na dobrą sprawą nikt w Polsce nie podjął się podania dokładnej oraz precyzyjnej definicji tego słowa. W związku z tym, czym tak naprawdę jest event?
Definicja eventu
Osoby, które na co dzień zajmują się branżą MICE, w większości wypadów mają dość jasne, jednak niezbyt sprecyzowane wyobrażenie, czym tak naprawdę jest event. Co więcej, bardzo często wielu klientów również nie wiele wie na ten temat. Ich spora część na samym początku nie ma ani sprecyzowanych wyobrażeń, ani oczekiwać, czym właściwie jest event. Najczęściej słowo to jest sprowadzane do konieczności zorganizowania konferencji, szkolenia biznesowego czy imprezy integracyjnej. Warto również wspomnieć, że dla wielu osób znaczenie słowa event całkowicie zmienia się w trakcie przygotowywań prowadzonych w jego kierunku. W związku z tym agencja eventowa powinna naprowadzać swoich klientów na jak najbardziej prawidłowe myślenie. Jest to bardzo trudne, gdyż w dalszym ciągu nie spotkamy się z ogólnie przyjętą definicją, czym jest event.
Warto także wspomnieć, że nawet poza granicami naszego kraju ta fraza sprawia wiele kłopotów sporej ilości ludzi. W przypadku niezwykle popularnego języka, jakim jest angielski, próby odnoszące się do zdefiniowania tego pojęcia rozpoczęły się jeszcze przed dwoma dekadami i w dalszym ciągu nie zostały ukończone. Co więcej, wraz z przybyciem nowych artykułów naukowych, książek czy innych źródeł, pojawia się także znacznie więcej definicji.
Dlaczego tak jest?
Między innymi dlatego, że event to słowo, za którym kryje się wiele niejasnych granic znaczeniowych. Ponadto, pojęcie to charakteryzuje się bardzo szerokim znaczeniem. Z eventami możemy mieć do czynienia w absolutnie wszystkich typach organizacji czy grupach społecznych. Dla określonej grupy pewna rzecz może być specjalnym wydarzeniem, a pozostali uznają to za coś całkowicie powszechnego oraz normalnego.
Pierwsza definicja eventu
Pierwsza oficjalna definicja eventu została sformułowana przez J.J. Goldblatta oraz Donald Getza już 30 lat temu. Słowo event został przez nich określony, jako coś specjalnego, czy wyjątkowego. Dopuszczalne było także określenie mówiące o czymś, co wykracza poza codzienne czynności. Dla wielu był to wyjątkowy moment w danym okresie, który został podkreślony poprzez konkretną ceremonię, a także rytuał, którego skutkiem miało być zaspokojenie czyichś potrzeb.
Zarządzanie eventem
Idea eventu, która została wprowadzona przez wyżej wymienionych panów, została przyjęta oraz od tamtego czasu regularnie rozwijana. Następni autorzy dowiedli również, że skupienie się na samym procesie zarządzania eventem, znacznie łatwiej będzie zrozumieć nam to zagadnienie. Dzięki takiemu działaniu eventy staną się dla nas niesamowite nie tylko za sprawą samego efektu, a wyjątkowości procesu, jaki prowadzi do tych przeżyć. Do żadnego eventu nie dojdzie, jeśli ktoś nie weźmie się za jego realizację. Konieczne jest wynajęcie sali konferencyjnej w hotelu, restauracji czy jakiegokolwiek innego miejsca eventowego, w którym będzie on się mógł odbyć.
Cały proces jest znacznie bardziej złożony, niż nam się wydaje.
Co wchodzi w jego organizacji eventu?
- Projektowanie;
- Planowanie;
- Organizowanie;
- Produkowanie;
- Ewoluowanie.
To właśnie wyżej wymienione czynności sprawią, że uczestnicy eventu będą mogli przeżyć te wyjątkowe doświadczenia. Połączenie dwóch perspektyw, czyli twórcy eventu oraz konsumenta wykreowała się najpełniejsza dotychczas definicja brzmiąca Special event. W większości wypadków jest to jednorazowe lub takie, które nie wydarza się często wydarzenie, które charakteryzuje wyjście poza działalność organizatora czy sponsora poza klasyczne programy. Dla każdego uczestnika event to coś, co pozwala mu na przeżycie czegoś rekreacyjnego, społecznego czy kulturalnego, które w normalnych warunkach byłoby poza jego zasięgiem.
Jakie rodzaje eventów możemy wyróżnić?
Jak się możemy domyślić, typów eventów naprawdę nie brakuje. Jakie możemy przytoczyć?
- Eventy korporacyjne oraz biznesowe. Przeznaczone są dla firm charytatywnych lub takich, które są zaangażowane społecznie w celu zdobywania środków, pobudzenia świadomości ludzi w określonej sprawie, czy wsparcia danej działalności;
- Targi oraz wystawy. W czasie takich wydarzeń możemy się spotkać ze sprzedawcami, oraz kupcami określonych usług czy produktów;
- Eventy rekreacyjne oraz rozrywkowe. Jednorazowe lub systematycznie organizowane wydarzenia, takie jak wystawy koncerty czy ceremonie wręczenia nagród;
- Eventy obywatelskie oraz rządowe. Spotkania, które mają charakter polityczny;
- Eventy marketingowe. Wydarzenia, które pozwalają na skontaktowanie się kupujących ze sprzedawcami w celu budowania znajomości marki;
- Konferencje oraz spotkanie. Zebrania ludzi, których celem jest wymiana informacji, dyskusja czy edukacja;
- Eventy społeczne. Zupełnie prywatne spotkanie, na które wstęp mają jedynie osoby ze stosownymi zaproszeniami;
- Eventy sportowe. Widowiska sportowe lub wydarzenia związane z uczestnictwem w określonych konkurencjach czy zajęciach sportowych.
Jak widać event to słowo, za którym kryje się bardzo wiele. Mimo wszystko wiedza ta jest bardzo przydatna i może być pomocna w wielu sytuacjach w naszym życiu.
Użyte tagi: event, organizacja, imprezy, wydarzenia, konferencje, szkolenia