Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Import z Chin - a chińska kultura biznesu

Napisany przez link, dnia 2021-04-19 10:28:09

Konfucjanizm, mimo że jako filozofia życia i sposób organizacji społeczeństwa w Chinach został stworzony jeszcze przed naszą erą, to nadal ma ogromny wpływ na zachowanie Chińczyków nie tylko w życiu codziennym, ale i w biznesowym.

Kultura biznesu w Chinach

Przed rozpoczęciem stosunków biznesowych z mieszkańcami Państwa Środka, warto wcześniej zapoznać się z tamtejszą kulturą, która niezależnie od danej szerokości geograficznej jest predysponującym czynnikiem postępowania ludzi i ich obyczajowości. Pozwoli to uniknąć wielu nieporozumień wynikających z odmiennego sposobu myślenia oraz osiągnąć sukces rozpoczynając import z chin.

Konfucjanizm a biznes chiński

Konfucjanizm, mimo że jako filozofia życia i sposób organizacji społeczeństwa w Chinach został stworzony jeszcze przed naszą erą, to nadal ma ogromny wpływ na zachowanie Chińczyków nie tylko w życiu codziennym, ale i w biznesowym. Z niego wynika przede wszystkim hierarchiczność oraz ceremonialność. Szef jest najważniejszą osobą i trzeba okazywać mu szacunek, nawet jeśli nie zawsze jest obecny podczas spotkań. Należy także unikać bezpośrednich konfrontacji, by nie zaburzyć harmonii. W momentach niezgody z partnerem chińskim, nie wolno wytykać mu błędów lub niedociągnięć, ponieważ narazi go to na utratę twarzy. Zamiast tego powinno się umiejętnie zasugerować inne rozwiązanie, tak by każda ze stron zachowała 面子miànzi (twarz). Również istotne jest powtarzanie określonych rytuałów. Każde spotkanie rozpocznie się od standardowej wymiany wizytówek, przy której należy pamiętać o odpowiednim zachowaniu, to jest przyjęciu jej obiema dłońmi oraz podziękowaniu. Do partnera biznesowego zwracamy się po nazwisku i przy takiej okazji warto także zapytać się o jego poprawną wymowę.

Czytaj -

Jak importować z Chin?

Czas kluczem do sukcesu

Przy prowadzeniu negocjacji biznesowych z mieszkańcami Państwa Środka należy zapomnieć o powiedzeniu „czas to pieniądz”. Chińczycy nie lubią być pospieszani przez zachodnich partnerów. Dla nich ważniejsze jest podczas całego procesu budowanie relacji z drugą stroną, ponieważ są nastwieni na długoterminową współpracę. Dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość i uczestniczyć we wszystkich nieoficjalnych spotkaniach i wyjściach. Gdy Chińczycy nabiorą już pewności, że mogą zaufać zagranicznej firmie, to do podpisania kontraktu dojdzie podczas jednej z takich zakulisowych sposobności.

 

 

Guanxi i bao – bez nich ani rusz

Charakterystyczną cechą dla biznesu chińskiego jest wręczanie podczas różnych okazji prezentów. Nie jest to forma korupcji zagranicznego partnera, ale tworzenia 关系guānxì, czyli relacji opartej na obopólnym zaufaniu. Bardzo ważne jest, aby pamiętać o podtrzymywaniu tej więzi oraz o bào – odwzajemnianiu przysług i podarków. Podczas spotkań wręczanie prezentów należy zacząć od najważniejszej osoby, czyli szefa. Dla niego będzie także najbardziej okazały upominek. W dobrym tonie są podarki związane z firmą i Polską oraz lokalne słodycze. Natomiast zdecydowanie należy unikać dawania zegarów, które Chińczykom kojarzą się z przemijaniem. Warto skorzystać z szkoleń organizowanych przez ChinskiRaport.pl .

Poznaj -

Restrukturyzacja w odpowiedzi na kryzys - Jak przekształcić trudności w szansę na wzrost

Wypracowanie wspólnej drogi

Celem każdej negocjacji biznesowej jest osiągnięcie wspólnego konsensusu. Dlatego też wcześniejsze zaznajomienie się z kulturą Wschodu umożliwi lepsze zrozumienie partnera, kwesti handlowych związanych z importem oraz transportem z Chin. oraz pozwoli uniknąć popełnienia faux passe. Dzięki temu spotkanie przebiegnie płynnie i zakończy się zbudowaniem mostu pomiędzy dwoma odmiennymi kulturami.

Użyte tagi: chiny, import, sprzedaż, produkty

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.