Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Artykuł:

Podstawowe obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu pracownika

Napisany przez Redakcja, dnia 2017-11-24 10:46:47

Podstawowym typem umowy, definiującym stosunek pomiędzy pracownikiem a pracodawcą jest umowa o pracę, która na obie strony narzuca szereg praw i obowiązków. Wśród najważniejszych zobowiązań narzuconych na pracodawcę z tytułu nawiązania stosunku pracy można wymienić, m.in.: przeprowadzenie szkolenia BHP, zgłoszenie pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także skierowanie go na badania lekarskie.

Umowa o pracę jest typem trwałego zobowiązania pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. W tego typu umowie powinny znaleźć się informacje, m.in. o formie zatrudnienia, typie wykonywanej pracy, jej wymiarze oraz przewidzianemu za nią wynagrodzeniu. Wszelkie prawa i obowiązki pracowników i pracodawców wynikają bezpośrednio z przepisów z Kodeksu pracy.


Szkolenie BHP dla pracowników

Obowiązek prowadzenia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy narzucony jest na pracodawców, którzy zatrudniają pracowników w oparciu o umowę o pracę. W związku z tym takiego obowiązku nie mają przedsiębiorcy, którzy nawiązują stosunek pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej (niekiedy jednak specyfika prowadzonej działalności gospodarczej może wymusić na pracodawcy przeprowadzenie tego typu szkolenia). Zwolnieni z takiego obowiązku są także pracodawcy, którzy korzystają z usług agencji doradztwa personalnego, np. https://www.randstad.pl/

Zgłoszenie pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest zgłoszenie nowoprzyjętego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS-u). Ważne przy tym jest, że przedsiębiorca powinien zrobić to w trybie natychmiastowym – ma na to 7 dni od podpisania przez pracownika umowy o pracę. Zgłoszenie pracownika do ZUS-u jest równorzędne z nabyciem przez niego prawa do: ubezpieczenia społecznego w tym, m.in. emerytalnego i chorobowego, ubezpieczenia zdrowotnego oraz Funduszu Pracy.

Badania lekarskie pracowników

Jedną z obligatoryjnych powinności pracowników jest poddanie się wstępnym, okresowym, a także kontrolnym badaniom lekarskim. Jest to bardzo ważny obowiązek, ponieważ zły stan zdrowia może niekiedy wykluczać nawiązanie stosunku pracy. Z tą powinnością pracownika związany jest obowiązek pracodawcy – w jego gestii leży umówienie wizyty lekarskiej, a także jej opłacenie. Warto podkreślić, że pracownik nie ma prawa odmówić wykonania badań lekarskich. Bez ważnych badań wstępnych, okresowych i kontrolnych nie może on wykonywać swojej pracy (bez względu na jej charakter).

Odprowadzanie podatku dochodowego

Kolejnym ważnym elementem, leżącym w gestii pracodawcy, jest odprowadzanie podatku dochodowego. Jego wysokość uzależniona jest przede wszystkim od wysokości wynagrodzenia. Należność za tego typu podatek należy wpłacać do Urzędu Skarbowego w formie zaliczki.

Użyte tagi: Szkolenie BHP, obowiązki pracodawcy, praca, pracodawca

Zobacz także:

Obiekty konferencyjne | Sale konferencyjne | Artykuły i Poradniki | Dodaj Obiekt/Salę | Reklama | Newsletter | Regulamin | Partnerzy | O nas / Kontakt

© 2011 - 2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.