Artykuł:
Kupuj od zaufanej osoby
Napisany przez Adv., dnia 2013-04-03 14:22:56
Nie jest łatwo dzisiaj zrobić zakupy. I nie chodzi tylko o wygórowane ceny towarów, ale także o ich nadmiar. Różnorodność artykułów w niemal każdej branży sprawia, że racjonalny wybór staje się coraz trudniejszy – reklamy, kolorowe opakowania, hostessy zachwalające produkty danej firmy.
Nie jest łatwo dzisiaj zrobić zakupy. I nie chodzi tylko o wygórowane ceny towarów, ale także o ich nadmiar. Różnorodność artykułów w niemal każdej branży sprawia, że racjonalny wybór staje się coraz trudniejszy – reklamy, kolorowe opakowania, hostessy zachwalające produkty danej firmy. Można oczywiście spytać ekspedientów, ale i oni dużą część swojej wiedzy czerpią z ulotek informacyjnych producentów. Trudno przecież wymagać od właściciela drogerii praktycznej wiedzy na temat działania rozlicznych odżywek lub kremów, a od sprzedawcy win, aby znał smak wszystkich oferowanych gatunków.
Wielu producentów dostrzegło ten problem. Podjęli oni działania zmierzające do tego by zbliżyć do siebie sprzedawcę i klienta, a informację o produkcie uczynić pełniejszą i bardziej wiarygodną. W ten sposób narodził się marketing wielopoziomowy często określany skrótowo jako sprzedaż MLM (od angielskiego – Multi Level Marketing).
Początkowo w tym systemie sprzedawano prawie wyłącznie kosmetyki, ale asortyment bardzo szybko rozszerzono na suplementy diety, biżuterię i sprzęty gospodarstwa domowego, a ostatnio nawet na odzież. Przyczyn sukcesów jakie odnosi marketing wielopoziomowy jest wiele, ale podstawowa sprowadza się do tego, że między sprzedawcą, a jego klientem zawsze jest jakaś bliższa relacja niż między klientem, a sprzedawcą w tradycyjnym sklepie. Sprzedający otrzymuje wprawdzie za sprzedane artykuły odpowiednie wynagrodzenie, ale z drugiej strony będąc w bliskich kontaktach z kupującym nie będzie próbował sprzedać mu towaru, co do którego sam ma wątpliwości. Kupujący zaś będąc zadowolonym z produktów może stać się ich kolejnym sprzedawcą. Stąd właśnie nazwa tego sposobu dystrybucji – marketing wielopoziomowy.
Producenci wiedząc na jakich delikatnych zasadach sprzedawane są ich towary odpowiednio dbają o ich wysoką jakość. I to jest kolejna zaleta tego systemu, ale nie ostatnia. Odpadają wysokie z reguły marże pośredników i koszty składowania towarów. Drobną wadą jest stosunkowo mały wybór. Sprzedający posiada prawie zawsze towary jednego tylko producenta. Ale jeżeli komuś potrzebny jest wybór większy, to zawsze może udać się po zakupy do tradycyjnego sklepu.
Użyte tagi: marketing, mlm, promocja
Zobacz także:
- e-TRAVEL FORUM 2009 - Międzynarodowa Konferencja 27-28 stycznia 2009, Warszawa
- Atrakcje turystyczne Polski – czy to nadal te same regiony?
- Google Sites - w jaki sposób samemu stworzyć stronę internetową?
- Flagi reklamowe i windery – sposób na skuteczną reklamę
- Jak prowadzić ciekawy i skuteczny profil biznesowy na Instagramie?